PŮDORYS 

- kostel má dnes půdorys latinského kříže; původně pouze loď a presbytář

- severní kaple sv. Mikuláše byla přistavena pravděpodobně ve 3. třetině 14. století

Poblíž oblouku spojujícího kapli s lodí byly nalezeny spáry částečně překryté omítkovými vrstvami nesoucími nástěnné malby z let 1450-1460. Spáry zřejmě vznikly v místech styku dodatečně přistavěné kaple. Klenba byla přestavěna a snížena.

- také jižní kaple (Panny Marie Fryštátské) byla přistavěna, před polovinou 17. stol. 

Dochoval se vizitační protokol z 04.09.1652, kde je jako poslední přístavba zmíněná Moravská kaple z 1611. Mariánská kaple tedy byla přistavěna mezi dostavěním hlavní lodi a před r. 1611, pravděpodobně tedy na počátku 2. poloviny 14. a koncem 15. stol. 

Dochovala se také zpráva z 15.06.1420, v níž se říká o vévodské „nové kapli“, tudíž stavba kaple proběhla těsně před r. 1420.

- po požáru 1511, tedy 1515-1530 byla vystavěna 50 m vysoká hranolová věž

Původně byla zakončena dřevěným ochozem a dvojitou cibulovou střechou. Současnou podobu, tzv. gotizujícího jehlanu, věž získala po přestavbě v r. 1906.

- pozdní renesance (1580-1620) Moravská kaple

Podle nápisu na okně byla postavena v r. 1611 nebo 1617. Víme, že v 17. a 18. století sloužila jako sakristie.

- současná sakristie byla postavena v letech 1812-1813

- 1. čtvrtina 19. stol vznikly vstupní předsíňky do kostela

- v letech 2006-2012 proběhla generální oprava celého kostela 

Rekonstrukce střechy, postupné renovace interiéru, nová instalace osvětlení i ozvučení kostela, výmalba celého prostoru, restaurování oltářů, obrazů i soch, nové vybavení Moravské kaple, venkovní hydroizolace, nová omítka, 4 nové zvony ze zvonoviny

zvony: původní za 2. světové války skonfiskovány, zůstal pouze sanktusník

70. léta 20. stol. odlity 3 železné zvony v Třineckých železárnách.

V červnu 2012 v německém Pasově odlity 4 nové zvony ze zvonoviny (z ankety, kterou mezi věřícími uspořádala farnost vyšla jména jednotlivých zvonů: svatý Benedikt, patron Evropy, Panna Maria Fryštátská, svatá Barbora, patronka horníků a svatý Jan Pavel II.). V srpnu 2012 byly slavnostně posvěceny a krátce na to zavěšeny.

Železné zvony byly sundány a darovány potřebným farnostem v pohraničí tak, aby dále mohly sloužit svému účelu.

INTERIÉR – opravy / úpravy

- také interiér kostela musel být v minulosti opravován

- především kvůli ničivým požárům (17. dubna 1511, 29. ledna 1617, 15. září 1781)

- nejradikálnější přestavba interiéru proběhla na přelomu 18./19. století

V r. 1792 se novým majitelem Fryštátu a okolního panství stal rod Larisch-Mönnichů. Přestavěli přilehlý zámek, propojili zámek s kostelem spojovací chodbou.

V kostele proběhla výměna klenby v hlavní lodi.

– klasicistní z poč. 19. stol.

– nové klenby byly zhotovené ze stromů kácených v zimní sezóně 1780/1781

– kousky bývalé klenby použity později jako základní zdivo pro sakristii

– nejpozději r. 1798 byla stržena gotická klenba a nahrazena barokní

Roku 1804 byla upravena hudební kruchta a zprovozněny varhany (1997 rekonstrukce, přidán manuál a rejstříky).

O rok později byla dokončena přestavba hlavního oltáře, postavena kazatelna a pořízena křtitelnice.

V roce 1824 byla postavena malá sanktusní věžička.

HLAVNÍ LOĎ – památky

- od počátku byl kostel zasvěcený Nanebevzetí Panny Marie, ale v r. 1805 došlo ke změně a chrám byl přejmenován na Povýšení sv. Kříže a znovu vysvěcen (knížetem biskupem vratislavským Josefem Kristiánem, knížetem v. Hohenlohe a z Bartensteinu).

- chrámová loď s presybatářem je 38 m dlouhá a 34 m široká

• hlavní oltář:

- rozměrné plátno Ukřižovaný Kristus a nad ním je lunetový obraz Bůh Otec

– olejomalby na plátně z roku 1805, autorem je akademický malíř Carl Adolf Heinrich Hess (1769-1849), prof. Vídeňské univerzity

- po stranách dřevěné plastiky sv. Petra a sv. Pavla

– mistrovské dílo slezského sochaře Bernharda Kutzera (1794-1864) z doby kolem roku 1850

- v mramorovém oltáři můžeme vidět po stranách svatostánku sochy 4 slezských patronů 

(zprava: sv. Vojtěch, sv. Jan Sarkander, sv. Barbora, sv. Hedvika)

- vpravo se nachází vzácné pastoforium z 1. pol. 16. stol. 

- okna na oratoř (přistavěna 1792)

• kazatelna s baldachýnem:

- z r. 1805, vyzdobena obrazy malovanými na litinových deskách znázorňující Krista-kazatele a 4 evangelisty(Marek-lev, Matouš-člověk, Lukáš-býk, Jan-orel)

• křížová cesta:

- dílo vynikajícího akademika Jana Vasilije Čermáka 

- vypracoval tyto motivy ve dřevě pro kostel v Brně-Židenicích; pro velký úspěch pak nabídl stejný koncept Chrámovému družstvu v Pelhřimově, které tento cyklus vyhotovovalo v terakotě; jeden z nich je u nás

- vytvořen v r. 1938

- po nepříliš šťastných přemalbách z počátku 90-tých let 20. století prošla v r. 2009 křížová cesta celkovou rekonstrukcí s přihlédnutím k původnímu záměru autora 

• boční oltáře:

- olejomalby na plátně sv. Josef a Vyučování Panny Marie z r. 1815, autorem fryštátský malíř a starosta Josef Kašpar Schneider

- malé obrazy nahoře oltářů: nad sv. Annou – sv. Tekla; nad sv. Josefem – sv. Antonín Paduánský

- po stranách obrazů sochy: oltář sv. Anny – sv. Barbora a sv. Kateřina Alexandrijská

oltář sv. Josefa – sv. Jindřich a sv. Karel Boromejský

• malba „Svatá Helena“:

- namalována dle legendy o nalezení Ježíšova kříže: Svatá Helena, matka císaře Konstantina, byla r. 325/326 ve Svaté zemi, aby hledala Ježíšův kříž. Podle svatého Ambrože se jí to podařilo na základě zázraku. Nechala přikládat trámy křížů k nemocným a pouze kontakt s jedním uzdravoval.

KAPLE PANNY MARIE FRYŠTÁTSKÉ

• obraz PM Fryštátské:

- V roce 1694 se stal fryštátským farářem P. Jan Buček, který působil u zdejšího kostela jako kaplan po 17 let. Roku 1694 byl namalován neznámým autorem obraz Panny Marie s dřímajícím Ježíškem v náručí a původně byl zavěšen v pokoji P. Jana Bučka na zdejší faře. Počátkem roku 1698 farář Buček vážně onemocněl, a protože ztratil řeč a upadl do bezvědomí, nemohl se před svou smrtí ani vyzpovídat. Jeho blízcí však věděli, že po celý život farář vkládal v Matku Boží velikou důvěru, a proto obraz Panny Marie sundali ze zdi a položili jej nemocnému knězi na hruď. V tom se stalo něco nečekaného. Nemocnému faráři se náhle vrátily všechny smysly, nabyl vědomí, mohl se vyzpovídat a přijmout svaté svátosti. Téhož večera 26. dubna 1698 v sedm hodin večer zemřel. Tuto zázračnou událost tehdy zaznamenal na věčnou paměť těšínský děkan Gallus Twaruschka. Milostný obraz Panny Marie Fryštátské byl poté přenesen do kostela. 

- Lidé přisuzovali obrazu mnoho zázračných uzdravení a také darovali kostelu veliké množství votivních předmětů. Ty však byly rozkradeny v dřívějších dobách za Napoleonských válek. Do dnešních dnů zůstalo zachováno jen několik exemplářů a 05.05.2018 byl přidán nový votivní dar na poděkování za vyřešení těžké rodinné situace.

- Dnes se zde každou 1. sobotu v měsíci konají mariánské pobožnosti, kdy se všichni modlí na úmysly složené u tohoto obrazu. Tak jako Marie vyprosila P. Bučkovi čas pro smíření i nám může před smrtí pomoci ve smíření – smíření s Bohem, smíření v rodinách, smíření s lidmi a nakonec i smíření sami se sebou.

• dolní část oltáře: obraz Nejsvětější srdce Ježíšovo z r. 1815, autorem fryštátský malíř a starosta Josef Kašpar Schneider

• do západní zdi byl v r. 1997 umístěn náhrobek se zpopelněnými ostatky hraběte Jana Larisch-Mönnicha, posledního rodového majitele zámku (zde je 1/3 jeho popela, jinak Španělsko, Rakousko); v horní části náhrobku je „komůrka“ s ostatky

• obraz sv. Terezie z Lisieux (světice žila 1873-1897)

KŘESTNÍ KAPLE

- původně nazývána kaplí svatého Mikuláše (dnes Křestní kaple)

- na začátku 19. stol. zde byla přenesena původní gotická klenba z hlavní lodi

- vedle gotického portálu vidíme náhrobní kámen Václava Cikána ze Slupska z roku 1577+ 2 erby (Václava Cikána a jeho manželky)

rod Cikánů ze Slupska

– majitelé fryštátského panství od 1573 do 1637

– Václav Cikán byl majitelem fryštátského panství v letech 1573-1577 

– v době jejich panování se stal Fryštát důležitým centrem reformačního hnutí

– Cikáni ze Slupska byli hrdými obránci protestantismu

– jejich rodová hrobka je pod oltářem v mariánské kapli (v 18. stol. zde bylo pohřbeno několik farářů, dnes zazděná)

- nápisy na stěnách hovoří o tom, že oltář kaple byl renovován

- uprostřed křtitelnice z roku 1805

• velkolepý objev – tzv. secco malby (Technika secco – barevná vrstva se nanáší na suchý, vyzrálý podklad; barvy tvořené směsí pigmentů a pojiva; zde použity jako pojivo vaječné bílky a klovatiny ovocných stromů)

Malby byly objeveny v rámci sondáže před plánovanou výmalbou v r. 2010. Nalezeno pod 8 vrstvami omítky (místy až 10 cm). Vznik maleb datován do doby kolem r. 1450. Jedná se pravděpodobně o dva autory, jejichž jména nejsou známá. Předpokládá se, že se jednalo o učitele a jeho žáka.

Je to tzv. gotický komiks, protože jednotlivé scény jsou od sebe odděleny malovanými okrově zabarvenými rámy a příběh se rozvíjí v pásech a vyprávění postupuje shora dolů a zleva doprava. Jsou zde znázorněné dva hagiografické celky: na východní straně výjevy ze života sv. Kateřiny Alexandrijské, na západní stěně příběh sv. Barbory.

Obě byly světice 4. století. Chtěly svůj život zasvětit Bohu, ale někomu z jejich okolí se to nelíbilo (u sv. Barbory jejímu otci Dioscurovi, u sv. Kateřiny císaři Maxentiovi). Byly uvězněny, různě mučeny (obě řezaná ňadra) a nakonec usmrceny.

Fryštátský cyklus má nespornou ikonografickou hodnotu. Malby jsou ojedinělé mírou a rozsahem zachování v našich zemích. V tomto kontextu, kdy se jedná o dva cykly, nemá obdoby.

MORAVSKÁ KAPLE 

- Přistavěna nejspíš v r. 1611 k severnímu rameni.

- Dali ji postavit Cikáni ze Slupska, aby se mší mohli účastnit i moravští přistěhovalci, kteří neuměli německy, neboť němčina byla ve Fryštátě úředním jazykem.

- od 1. poloviny 18. století byla zasvěcena Janu Nepomuckému, do lunety hlavního oltáře vsazen jeho obraz

- dnes kaple slouží jako adorační a zpovědní kaple 

• hlavní oltář

- obraz sv. Jana Nepomuckého

- olejomalba na plátně Kristuts a děti

- sochy: sv. Anežka Česká, sv. Alžběta Uherská

2 řeholníci (sv. František, sv. Antonín)

2 biskupové (sv. Blažej, sv. Valentýn)

• obrazy nad dveřmi

- soubor obrazů vytvořených původně pro kostel sv. Jindřicha v Karviné-Dolech; olejomalby na plátně v dřevěném rámu dosahují výšky dospělého jedince a vypovídají o monumentalitě kostela

- horní řada: (tzv. Mariánský cyklus) Korunovace Panny Marie, Andělovo zvěstování, Obětování Ježíše v chrámě

- dolní řada: (cyklus světců) sv. František Xaverský, sv. Dominik a sv. Kateřina Sienská dostávají růženec, sv. Hedvika, sv. Alois 

• oltář Božího Milosrdenství

- v r. 2018 byl na jižní stěně zhotoven oltář Božího Milosrdenství

- centrální místo zaujímá obraz Milosrdného Krista, po stranách pak obraz sv. Jana Pavla II. a sv. Faustyny Kowalské

- mezi jednotlivými obrazy se nachází výklenky s ostatky sv. Faustyny a Svatého Kříže

• obrazy na oratoři: cyklus obrazů asi z r. 1800

sv. Antonín z Padovy, sv. Blažej, Svatba Panny Marie a sv. Josefa, Putování svaté rodiny s 12-ti letým Ježíšem do Jeruzaléma